Det här med lediga dagar osv.

Ve och fasa - så bakfulla vi har varit! HELA söndagen och även måndagen, t.om en bit in på tisdagsmorgonen  ( idag med andra ord ),hahaha! Men nu är vi återställda och mår som folk igen.. tur at man festar så sällan, annars hade jag ruttnat ihop i en hög tror jag. Men fullt upp har det varit ändå, vädret har ju varit strålande så ute har vi minsann varit! Promenerat en massa, varit ute, lilleman har gungat ( han älskar det ) och så har vi flängt hit och dit. Och Lördag har jag haft här hemma i 3 dagar minsann, med läsk och en massa onyttigheter.. det är något med bakfyllan som gör att jag bara blir såå sugen på allt vad fett heter. Törstig är man ju också, all the time.. rätt ironiskt egentligen. Nåväl, vad gör väl det? :)

Imorgon ska jag och Liam till mitt jobb och hälsa på, måste prata med min boss om när jag ska komma tillbaka.. tanken är ju att det blir i Juli. Men så vill jag ju gå ner i tid, jobbar ju 100 % - men ska gå ner till 75 %. Vi vill inte att Liam ska bo på dagis när han är så liten och eftersom att Kent jobbar 7-16 och oftast utanför stan samt på ackord ( han får fast lön + extra beroende på hur snabbt dem utför byggena ) så passar det bäst att jag går ner i tid som har så varierande arbetstider.. annars kommer lilleman gå på dagis, vadå? 7-11 var dag.. Nej, det känns lite meningslöst, han ska ju få ut något av det också. Eftersom jag jobbar helger och kvällar så slutar jag tidigare vissa dagar, jag är alltid ( oftast ) ledig minst en dag mitt i veckan, börjat sent någon dag osv osv.. så Liam kommer få lite lediga dagar med mig mitt i veckan då vi kan hitta på en massa roliga grejer! Och så hämtas han tidigt eller lämnas sent ett par gånger i veckan.. så det blir ytterst sällan han får gå 7-16 ungefär - och det är precis så vi vill ha det! Vi vill helst inte ha honom på dagis från tidig morgon till sen eftermiddag,om det kan undvikas..

Jag har ju funderat fram och tillbaka gällande att sadla om, byta yrkesområde.. just pga arbetstiderna.. det är kvällar, helger och röda dagar. Dvs man missar en del.. kalas, ( vänners + deras barn t.ex ) Jul, Påsk, Midsommar.. semester är inte alltid en självklarighet då det är många som har barn, inte bara jag och du t.ex. Men så har jag börjat tänka om lite, för det finns många fördelar! Jag har som sagt alltid en ledig dag mitt i veckan, där jag t.ex kan sticka och bada med Liam - istället för en lördag tillsammans med halva Malmö. Han får sovmornar då jag jobbar kväll och behöver inte alltid gå upp tidigt för dagis.. han blir hämtad tidigt dem dagar jag jobbar kort dag. Och allting behöver inte göras på lördag eller söndag, man har tid i veckorna också - halleluja! Sen ser jag det som så, att Liam & Kent kommer får en massa egentid dem helgerna jag jobbar - precis som jag & Liam kommer få dem dagar jag är ledig mitt i veckan, och sånt är ju också så himla positivt! Men det tråkigaste av allt är ju just JULEN.. vilken mamma eller pappa vill inte vara ledig julafton med sina barn? Mitt hjärta brister om jag går miste om detta någongång... nu har vi bra sammanhållning på mitt jobb och jag har aldrig under mina snart 6 år där varit med om att något liknande hänt. Så, som det känns just nu - så stannar jag inom vården! Fördelarna överväger helt enkelt nackdelarna just nu.. tur är väl det! :)

Hur tänker ni andra som har barn - ni som arbetar inom vården t.ex, om röda dagar ( såsom Jul osv ) och även ni andra, med andra jobb - vad är viktigt för er? Vissa värderar ju lediga helger tillsammans hela familjen framför något annat, så det är ju hemskt olika!

Iallafall, imorrn efter vi hälsat på mitt jobb - så ska vi sticka hem till Katta för att leka med henne och kidsen, ska bli himla trevlans! =)

Kommentarer
Postat av: Malin med Isabell och grodan i magen

Det är svårt det där med jobb och röda dagar hit och dit, helger och kvällar. Själv söker jag bara jobb dagtid måndag-fredag, vill inte jobba helg + kvällar/nätter eller röda dagar. Undviker såna jobb lite grann ;)

2010-03-16 @ 20:21:53
Postat av: ♥ Jasas

Ja du och jag har ju diskterat detta, en del på msn. Men jag håller SÅ med dig! Förstår inte varför folk ska vara så rädda för att bryta familje-Svensson-livet? Om jag och Björn skulle jobbat mån-fre båda 2 så hade vi gått varandra på nerverna. Då hade Mio ALDRIG fått egentid med oss, en längre tid.



Nej, jag är nog skapt för att jobba skift, för jag trivs så otroligt bra med det! Sen är det ju mycket pusslande och så, med dagis, eftersom både jag och Böna jobbar skift. Men det löser vi ju ganska så lätt och bra! :D



2010-03-17 @ 09:34:24
URL: http://jasas.se
Postat av: Eva med Neo

Jag själv som jobbar inom vården förstår vad du menar. Tråkigt med att man måste jobba röda dagar, helger osv. Men jag trivs också skit bra med det (inte nu när jag är tim) Hatar det. Måste jobba röven av mig för att få 100% lön. Och vet aldrig när man kan umgås med vänner/familj. Men förhoppningsvis så får jag väl också ett fast jobb och då kan kanske allt bli lite bättre?! =)

2010-03-17 @ 11:16:24
URL: http://underbaraneo.blogg.se/
Postat av: Sofia

ja jag jobbar ju bara mån-fre och vanliga tider, eller eg lite som jag vill bara jobbet blir gjort, kan komma senare en dag utan att det gör något osv... Vi har 37.5 tim veckor dessutom så det är skönt, samt att det går att jobba in lunchen om man vill vilket ju kanske inte är så lätt på jobb där man går på schema.



Har funderat på det där med att gå ner i tid men bestämde mig för att det nog inte är värt det eftersom jag kommer få stressa arslet av mig och ha precis lika mycket som om jag jobbade heltid och då antagligen skulle bli tvungen att jobba kvällar för att bli klar (vilket jag säkert ändå får göra ibland...) Då jag har möjlighet att jobba hemifrån några dagar varje vecka så känns det ändå som att Neos dagar inte kommer bli orimligt långa på dagis, hoppas jag, iiiiih!!

2010-03-18 @ 22:23:08
Postat av: Carola

Jag tänker o har aldrig jobbat julafton, under mina 10 år inom vården.. jag har alltid tagit semester eller mammadagar..

Jag hatar att jobba obekväma tider o täänker skola om mig, kan bara inte gå tillbaka..

Kramar

2010-03-19 @ 06:11:05
URL: http://carolalola.blogspot.com
Postat av: Eva

hahaha.. Sorry... Jag är totalt förvirrad.. :P

2010-03-19 @ 12:19:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0