Här och där, hit och dit..

Inom sjukvården blir man tydligen hänvisad överallt utom dit man verkligen ska? Nästintill alla säger saker som :

"Nej, det vet jag inget om",  "Njaej..det är nog inte hit ni ska.."  " Hör med ----- istället"  " Det kan inte vi hjälpa till med"  "Jag beklagar, men ni får vända er till ----"  "Vem sa det? Nej, det är ingenting vi kan göra"  " Jag skickar er till ---- "  ....osv osv osv osv...

FÖR HELVETE! Kan man bli tröttare eller?

Får väl dra hela grejen från början till slut.. onsdags kväll märkte vi att Liam hade en liten bula precis bredvid höger ljumske som försvann när man tryckte på den. Den syntes inte mer under onsdagen, så vi trodde det kanske var urinblåsan ( vad vet man som nyblivna föräldrar ) och avvaktade.. när jag återigen upptäckte den ett par gånger under torsdagen så läste jag lite på nätet och hörde med min trogna rådgivare Familjeliv som då tipsade om att det förmodligen var ljumskbråck och var helt ofarligt. Så jag ringde jag BVC som inte svarade, ringde då VC istället som hör ihop med dem och förklarade mitt ärende.. dem förklarar då för mig att dem inte tar barn under 6 månader och erbjuder mig inte ens att få en tid in till BVC. Hon ( receptionisten ) säger att det kan vara ljumskbråck, men att det är totalt ofarligt.. dock kan inte dem hjälpa mig så hon ber mig ringa barnakuten. Jaha, men det var ju inte farligt? Nåja, jag ringer.. och dem svarar inte, jag ringer upp VC som då säger åt mig att åka in till barnakuten.. och sitta där och vänta tills någon tittar på honom. Detta trots att det inte är farligt och trots att det finns läkare  vårdcentralen.. Kort och gott, för att dem ska slippa göra något. Jag blir inte kopplad till BVC, jag blir inte erbjuden en tid och samtalet avslutas ganska snart efter detta...

Vi tar dock beslutet att inte åka in till barnakuten, det är ju inte akut? Det enda vi ville var att någon skulle titta på honom då vi var rätt så säkra på att det var ljumskbråck. Jag ringer till slut sjukvårdsupplysningen som konstaterar att det nog är ljumskbråck och förklarar att det är ofarligt, drabbar 6 av 10 pojkar och är väldigt vanligt hos små barn och helst hos pojkar. Det enda dem gör är ett litet ingrepp där dem rättar till det, en liten operation.. det går jättefort, gör inte ont och barnet får åka hem efteråt. När jag sedan förklarar vad dem sagt på VC blir hon arg ( rent ut sagt ) och säger att dem absolut inte för göra så, " dem är skyldiga att ta emot er" - och hon sa att vårat beslut att skippa barnakuten var helt rätt, dem hade ändå ifrågasatt varför inte BVC / VC  tittat på honom.. och vi hade fått sitta där i timmar för att få hjälp. Hon ber mig ringa VC dagen efter ( idag ) och kräva en tid, annars skulle jag återkomma och få hjälp med tid/remiss till barnkliniken. Så får det inte gå till helt enkelt, sa hon.. även om ljumskbråck är helt ofarligt och väldigt vanligt så är dem skyldiga att hjälpa till när det handlar om så små barn,att hänvisa till barnakuten är bara lathet från deras sida.

Sagt och gjort, jag ringde VC imorse ( fick då prata med någon annan ) och drog igenom hela proceduren och alla telefonsamtal, får då en ursäkt och hon säger själv, att så ska det inte till. Hon går in till BVC för att höra när vi kan komma, hon meddelar mig sedan att dem inte har några lediga tider, men att en av sköterskorna på BVC tar emot honom när hon har rast ( ! ) - tacka vet jag snälla människor! Vi traskade dit vid 10, hon sa att det förmodligen är ljumskbråck och skriver därför en remiss till barnkirurgen så att en läkare får titta, då en läkarbedömning behövs för att få tid för operation. Vi beger oss dit, men dem vill inte hjälpa oss och tycker vi ska åka hem igen och sedan boka tid hos en barnläkare på BVC för bedömning ( detta trots att sköterskan på BVC ringt och pratat med dem ). Men vi står på oss och säger att vi vill ha en läkarbedömning nu efter att ha flängt runt - då säger hon att sköterskan från BVC har gjort bedömningen ljumskbråck redan på remissen. Jaha.. men eftersom en läkarbedömning behövs för att på tid för OP så måste en läkare titta, hon fortsätter att tjata om BVC. Till slut får vi en remiss till akuten , men ( läs detta! ) vi får själva "välja om vi går dit eller vänder oss till BVC nästa vecka, vilket vore det bästa " ...  vi bestämmer oss dock för akuten då vi vill ha en jävla bedöming nuuuu. När vi traskar dit så öppnar jag och läser remissen från BVC, den där dem på barnkirurgen sa att sköteskan redan gjort bedömningen ljumskbråck.. så här står det på remissen :

"Misstänker ljumskbråck, tacksam för hjälp och bedömning utav en läkare"... då hon inte kan ställa diagnosen själv..

Fattar ni? Hon på barnkirurgen ljög oss rätt upp i ansiktet och sa att bedömningen redan var gjord, ingen läkare behövdes.. vi trodde knappt det var sant. När vi väl kom till akuten så traskade jag fram till receptionen och förklarade allting snabbt och sa även " Ingen vill hjälpa oss, nu kräver vi att en läkare tittar på honom - någonstans på hela MAS måste det väl finnas kunnig personal" ... och, 5 minuter senare kommer vi in till en läkare som gör bedömningen - ljumskbråck. Remiss skickad till Lund, det blir operation där inom ett par veckor - går fort och gör inte ont. Men TACK! Så svårt var det... klockan 8 imorse började vi ringa för hjälp.. vid 16-tiden var vi klara. Är det normalt? Jävla skit alltså..

Nåja, nu är det klart iallafall och vi vet vad det är. Anser bara att det är under all kritik att man ska behöva bli förbannad för att få hjälp, och sen att proffisionell personal står och ljuger en rakt upp i ansiktet, när det handlar om ett barn på 2 månader? SKANDAL! Än är inte sista ordet sagt, sanna mina ord.. jävla människor, jag blir så less, så less.

Lilleman hade kul iallafall, han har skrattat hela dagen - han blir överlycklig bara någon säger hej till honom, så det har varit en fröjd på så vis. Han får så mycket beröm för att han är så med och nyfiken för att bara vara 2 månader.. vår tulle. Nu har vi flängt färdigt för idag iallafall - nu ska jag läsa lite bloggar, sedan blir det mys i soffan! Tjingeling  =)

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Det är helt sjukt att vården kan vara så ohållbar i detta land...Hoppas att allt går fort och bra givetvis... SAKNAR ER

2009-05-08 @ 19:24:38
Postat av: Katarina

Gud så irriterande! Men det där är dagens sjukvård, bara skicka runt patienterna för att slippa. Tur att ni stod på er och fick hjälp till slut!

2009-05-08 @ 19:47:23
URL: http://fruktsoppa.wordpress.com
Postat av: katta med bella o lillebror

Fan vad hemskt! vilket system vi har! usch ne så ska de inte gå till! skönt ni fick reda på va de va o ad som ska göras!

2009-05-08 @ 20:02:28
Postat av: Malin

Hihi visst =)¨



Men ÅH vad hemskt och bli slussad runt sådär! skönt dock att ni fick bekräftat vad det var och att det går och åtgärda =)

2009-05-09 @ 09:34:46
URL: http://lillasmuffen.blogg.se/
Postat av: Jasas.se

Ja mycket ska man vara med om.. vi har ju varit på VC två gånger med Mio - så att dem inte skulle ta emot barn under 6 månader är bara bullshit. För behövs det en "akut" läkarkontroll så är det bara så.



Men jag blir faktiskt inte förvånad.

2009-05-09 @ 16:58:11
URL: http://jasas.se
Postat av: Sofia alias Busbebis på FL

fy f-n säger jag bara... Jag hade nog blivit galen tror jag men tur er lilleman var på gott humör, hade väl varit ännu värre om han haft en dålig dag och lackat ur. Vi åkte aldrig iväg med Neo utan avvaktar lite då det inte blivit värre och med tanke på era upplevelser så känns det som ett bra beslut än så länge. Hade inte haft tålamodet den här helgen känner jag...

2009-05-09 @ 22:53:26
Postat av: Linda

Herregud, vad håller dom på med? Så får man absolut inte göra.. Idioter..

Anton har opererats för de i Lund.. Dom är helt underbara där! =) Dom tar så väl hand om en! Anton va tvungen att stanna över natten & hade sin pappa hos sej.. =) Men operationen är snabb, lätt o enkel.. =)

2009-05-10 @ 11:33:58
URL: http://pazur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0